Sunday, January 12, 2020

Божићне слике и поруке католичких поглавара са коментарима: римског папе, надбискупа београдског и два бискупа у Србији, и надбискупа загребачког у Хрватској 2019/20.

Божићне слике и поруке
католичких поглавара са мојим
коментарима: римског папе,
надбискупа београдског
и два бискупа у Србији,
и надбискупа загребачког
у Хрватској 2019/20.

"Срећан и благословен Божић!", на хрватском.
 Слике се увећају кликом на њих.

Поштовани римски папо, римокатолички надбискупи и бискупи Србије и Хрватске, римокатоличко свештенство и верници, и драги читаоци, опростите ми што коментаришем ове ваше посланице, поруке и честитке, али читајући их, размишљајући и расуђујући о њима, желим да се упознам са њима и као прошлих година боље разумем и схватим наше православно-католичке и србско-хрватске разлике и проблеме а и извлачим из њих добре поуке и мудрости којих често има код вас и које ми духовно користе, да развијам са вама толеранцију,  разумевање, мирољубиву комуникацију и сарадњу, ради мира у нашим народима, државама, региону и свету. Моји коментари (примедбе, фусноте, појашњења) су у заградама, сви на крају потписани са В.Ј.


Следе фотографије и ових пет
текстова са мојим коментарима:

1. Фотографије, слике и иконе католичког и православног Божића и католичка икона Мајке Божије

2. Papina božićna poruka: Kristova (Христова – В.Ј.) je svjetlost veća od sukoba i tmine u našim srcima (Рим, Италија) 

3. Božićna poslanica nadbiskupa beogradskog Stanislava Hočevara (Србија)

4. Božićna poruka dr. Ivana Penzeša, subotičkog biskupa (Србија)

5. Božićna čestitka zrenjaninskog biskupa Dr. Ladislava Nemeta SVD (Србија)

6. Božićna poruka nadbiskupa zagrebačkoga kardinala Josipa Bozanića (Хрватска)



Витлејемска звезда, правилно насликана, 
бела или жута са осам кракова, и пастири дошли да се поклоне рођеном Сину Божијем Исусу Христу


Пратећи витлејемску звезду, са истока
 дођоше три мудраца да се поклоне рођеном 
Сину Божијем Исусу Христу, Спаситељу
 човечанства и сваког човека 
лично и појединачно



Вертеп код католика. Божићна представа 
са фигурицама од пластелина, пластике, итд.
Након више слика вертепа код католика 
су слике вертепа код православних.


























Вертеп код православних, али не као код 
католика са фигурицама или малим киповима 
у три димензије, него као иконе у две 
димензије, на дрвеној дасци, папиру, итд.


















Вертеп, као иконе, Српске Православне 
Цркве у Божићном сеоцету испред Храма 
Светог Саве у Београду, Србија. 


Божићно сеоце код Храма, Београд

















Вертеп, комбинован у две и три димензије




















Вертеп од православних икона на папиру



Православна икона Божића  
са натписом на енглеском језику














"Рођење нашег Господа" на енглеском језику


Православна икона Божића 
са натписом на грчком језику















"Рођење Христово" (Гениси
тоу Христу) на грчком језику

 Православна икона или фреска 
Божића са натписом на грчком језику

 Православна икона Божића 
са натписом на србском језику


 Православна икона Божића
са натписом на руском језику














(Као ми православни и католици поштују иконе, посебно иконе Пресвете Богородице: “Mislim, da čak i u ovim našim teškim, sigurnosno napetim vremenima, imamo zaista nadu i razlog otići k njoj, nebeskoj zaštitnici Zagreba (а такође Мајка Божија је заштитница и Београда, престонице Србије, којој га је посветио Свети деспот Стефан Лазаревић у 15. веку - В.Ј.) - rekao je praški nadbiskup kardinal Dominik Duka predvodeći u petak 31. svibnja (маја – В.Ј.) 2019. godine euharistijsko (евхаристијско, литургијско, литургија, миса – В.Ј.) slavlje u zagrebačkoj katedrali povodom proslave svetkovine Majke Božje od Kamenitih vrata. http://www.zg-nadbiskupija.hr/dokumenti/fotogalerije?gal=29901)






Papina božićna poruka: 
Kristova (Христова – В.Ј.) 
je svjetlost veća od sukoba 
i tmine u našim srcima




U božićnoj poruci, upućenoj prije blagoslova Urbi et Orbi – Gradu i svijetu, papa Franjo je istaknuo da je svjetlost Djeteta koje se noćas rodilo veća od tmine u ljudskom srcu i u sukobima. Papa je uputio apel za mir u Siriji, Svetoj zemlji, Ukrajini i Demokratskoj Republici Kongo, osvrnuo se i na krize u Libanonu i Venezueli, te se spomenuo progonjenih zbog vjere i onih koji moraju napustiti vlastiti dom s nadom u sigurniji život (И овде, опет, овај папа подржава муслиманске арабске мигранте међу којима има и терориста и који не желе да приме Хришћанство него да хришћанском Западу наметну Ислам и терор – В.Ј.)

Velika svjetlost koju je Izaija prorekao jest Isus, kojega nam je Otac dao zauvijek, „mali plamen upaljen u mraku“, „utjelovljena riječ“ koja robove svakog vremena i dalje poziva da iziđu iz svojega zatočeništva. Ta je Kristova svjetlost veća od tmine u ljudskim srcima, u odnosima, i u gospodarskim, geopolitičkim i ekološkim sukobima. To je srž božićne poruke pape Franje, koju je uputio s balkona bazilike svetoga Petra.

Mir u Siriji, Svetoj zemlji, Ukrajini i Kongu

Papa moli Krista da bude svjetlost za brojnu djecu koja trpe zbog rata i sukobā na Bliskom istoku i u više zemalja u svijetu, te utjeha za pučanstvo u Siriji, Svetoj zemlji, Ukrajini i Demokratskoj Republici Kongo; za krize u Libanonu i Venezueli, za sve koji su progonjeni zbog vjere, kao i za one koji se moraju iseliti u nadi sigurnoga života.

Riječ koja poziva robove da iziđu iz zatočeništva

Papa je potom istaknuo da je Isusa, što znači „Bog spašava“, koji je prošle noći ponovno rođen u krilu majke Crkve, Otac poslao u svijet, ali ne kako bi ga kaznio nego kako bi ga spasio. On je utjelovljena Riječ Božja, Riječ koja je vodila Židove na putu iz ropstva u slobodu, i koja i dalje poziva robove svih vremena, također i današnjega, da iziđu iz svojega zatočeništva. On je – dodao je Papa – Riječ blistavija od sunca, utjelovljena u malom sinu čovjeka, Isus, svjetlost svijeta.

Sirija – međunarodna zajednica treba pronaći rješenje

U ljudskim srcima ima tmine, ali veća je Kristova svjetlost – napomenuo je potom Papa te dodao – Kao što ima tmina u međuljudskim, obiteljskim (породичним – В.Ј.) i društvenim odnosima, ali veća je Kristova svjetlost. Neka Krist bude svjetlost za brojne mališane koji trpe zbog rata i sukoba na Bliskom istoku i u raznim zemljama u svijetu…

Neka bude utjeha za voljeni sirijski narod koji još uvijek ne vidi kraj neprijateljstvima koja su u ovom desetljeću izmučila tu zemlju. Neka pobudi savjesti ljudi dobre volje. Neka danas nadahne vladajuće i međunarodnu zajednicu da pronađu rješenjā koja će zajamčiti sigurnost i miran suživot naroda u tom kraju, te prekine njihovo neopisivo trpljenje.

Potpora Libanonu, Svetoj zemlji, Iraku i Jemenu

Neka Krist bude potpora libanonskom narodu – rekao je Papa – kako bi izišao iz aktualne krize i ponovno otkrio svoj poziv da bude poruka slobode i skladnoga suživota sviju. Neka bude svjetlost za Svetu zemlju, gdje je rođen On, Spasitelj čovjeka, i gdje mnogi, u muci ali ne gubeći pouzdanje, čekaju dane mira, sigurnosti i blagostanja. Neka bude utjeha za Irak, u kojemu vladaju društvene napetosti, i za Jemen, izmučen teškom humanitarnom krizom – kazao je papa Franjo te dodao da posebno misli na djecu u Jemenu.

Pravednost i pomirenje za Venezuelu i cijeli američki kontinent

Neka malo Djetešce iz Betlehema bude nada za cijeli američki kontinent na kojemu se više zemalja nalazi u razdoblju društvenih i političkih nemira. Neka ojača dragi venezuelski narod koji već dugo muče političke i društvene napetosti, i neka mu ne uskrati pomoć koja mu je potrebna. Neka blagoslovi nastojanja svih koji se trude u potpori pravednosti i pomirenju i koji se zauzimaju kako bi se nadvladale razne krize i brojni oblici siromaštva koji vrijeđaju dostojanstvo svake osobe – istaknuo je Papa.
              
Trajan mir u Ukrajini i za afričke narode

Neka bude svjetlost za dragu Ukrajinu koja žudi za konkretnim rješenjima u svrhu trajnoga mira, kao i za pučanstvo (народ – В.Ј.) u Africi, gdje društveno i političko stanje često primorava ljude da se isele, lišavajući ih doma i obitelji. Neka bude mir za pučanstvo koje živi u istočnim dijelovima Demokratske Republike Kongo, izmučene ustrajnim sukobima. Neka bude utjeha onima koji trpe zbog nasilja, prirodnih nesreća ili zdravstvenih kriza. Neka bude utjeha onima koji su progonjeni zbog svoje vjere, posebno misionarima i otetim vjernicima. Kao i onima – dodao je – koji su žrtve napada ekstremističkih skupina, posebno u Burkini Faso, Maliju, Nigeru i Nigeriji. (Овде се папа моли за прогоњене, отете, мучене и убијене хришћане али то им управо чине исламски терористи и екстремисти који масовно емигрирају на Запад а папа их подржава као невине избеглице жељне живота. Они не беже у околне исламске земље где нема рата, и они беже и из земаља где рата и нема, они насељавају Европу на миран начин, а онда нападају њене грађане и намећу Ислам. Ове избеглице од рата или за бољим животом нису жене и деца него све мушкарци, војно способни, неки и ратовали као терористи, као што су добили од некога или глобалиста знак да крену у инвазију и освајање Европе тако сутра могу добити знак да почну да нападају беле Европљане, заузимају полицијске станице и војне базе, отимају оружије и изазову грађански рат у целој Европи. Зар папа до сада није научио и није свестан да исламске мигранте не занима Хришћанство ни Католичанство осим кад их треба напасти и наметати Ислам? Они не желе да приме Хришћанство, они желе да нама Хришћанима  наметну Ислам милом или силом, то они јавно, јасно и директно говоре за медије и преко интернета. – В.Ј.)

Migranti zbog nepravde podvrgnuti neopisivoj zloporabi (злоупотреби – В.Ј.)

Neka Sin Božji bude zaštita i potpora svima koji se zbog tih, ili drugih nepravdā, moraju iseliti u nadi u siguran život. Zbog nepravde su primorani prijeći pustinje i morā, koji se pretvaraju u groblje. Zbog nepravde su primorani podnositi neopisive zloporabe, ropstva svih vrsta i mučenja u nehumanim pritvornim centrima. Nepravda ih odbija na mjestima na kojima bi mogli imati nade u dostojan život i postavlja ih pred zidove ravnodušja – istaknuo je Papa.

Postanimo oruđe Kristove ljubavi prema drugima

Na kraju je Papa molio za ranjeno čovječanstvo, da Emanuel bude svjetlost i da omekša naše, često otvrdnulo i egoistično, srce, te da nas učini oruđem svoje ljubavi. Preko naših siromašnih lica Krist može darovati svoj osmijeh djeci cijeloga svijeta, onoj napuštenoj i onoj koja su bila podvrgnuta zlostavljanju. Preko naših slabih ruku može odjenuti siromašne koji nemaju ništa kako bi se pokrili, dati kruh gladnima i liječiti bolesne. Zahvaljujući našem krhkom društvu može biti blizu starijim i osamljenim osobama, migrantima i marginaliziranima. (Невероватно колико се папа залаже и подржава исламске арабске мигранте, собзиром на све догађаје до сада, што сам навео изнад. Вероватно је и папа глобалиста или мора да их слуша због неких разлога, уцене, мита или Бог зна чега, или је само наиван, лаковеран и неинформисан што је мање вероватно – В.Ј.) U ovaj slavljenički dan, neka svima podari svoju nježnost i osvijetli tmine ovoga svijeta – rekao je Papa.

Naviještajmo (објављујмо – В.Ј.) Kristovo rođenje svjedočanstvom života

Papa Franjo je potom udijelio apostolski blagoslov Urbi et Orbi – Gradu i svijetu, koji vrijedi za cijeli svijet, ne samo za one koji se nalaze na Trgu svetoga Petra, pozdravio sve koji su povezani putem radija, televizije i drugih komunikacijskih sredstava, te na kraju podsjetio da smo svi pozvani pružati svijetu nadu, navješćujući (објављујући – В.Ј.) riječima i ponajviše svjedočanstvom vlastitoga života da je rođen Isus, naš mir.

(rv/kmc)






Božićna poslanica 
nadbiskupa (београдског) Hočevara




Beogradski nadbiskup i metropolit mons. Stanislav Hočevar je u ponedeljak 23. decembra 2019., u Ordinarijatu nadbiskupije povodom božića (Зашто реч „Божић“ малим почетним словом? Вероватно ненамерна словна грешка – В.Ј.) održao konferenciju za novinare, gde je pročitao božićnu poslanicu i svima poželeo srećne praznike. Božićnu poslanicu beogradskog nadbiskupa objavljujemo u celosti:

A Isus napredovaše…“

Braćo i sestre,

Kada god čujemo reč Božić, ili vidimo neku božićnu sliku, ili čujemo božićnu melodiju, pred našim očima se odmah pojavi dete. Nemoćno dete.

Gledamo, dakle, i vidimo Čedo Božje u jaslicama. Pred Njim, u zanosu, kleči Njegova presveta Majka. Sa strane stoji ponizni, ali kao stub nesalomljivi čestiti Josif. (Овде надбискуп не каже као Хрвати „Јосип“, Свети Јосип радник, него каже Јосиф као православни Срби – В.Ј.) Dolaze i pastiri – pastiri s ovcama. Dolaze takođe i klanjaju se tom Detetu neobično dostojanstveni mudraci, koji raznolikom bojom svoje kože kao da predstavljaju svojevrsni svetski parlament. A ona, tako posebna zvezda što im je osvetljavala put, sada stoji kao uzvičnik nad jaslama.

U jaslama, dakle, leži Novorođeni: da, sâm Jedinorođeni, koji će, kada se ispuni vreme, odagnati smrt iz groba. I sámo nebo otvara se nad ovim prizorom! Mnoštvo anđela peva i objavljuje – a to su veoma važne poruke – „Slava na visini Bogu, i na zemlji mir, među ljudima dobra volja.“ Imajući sve ovo pred svojim očima, predraga moja braćo i sestre, svi Vi dragi prijatelji, kako da Vas najiskrenije ne pozdravim i ne zaželim da se sva ova lepota i svekolika sila ove nebeske ljubavi ne izlije u Vaša srca!

Ali slaviti Božić ne znači prvenstveno biti zagledan u nemoć Deteta, ili, izolovano, u trenutak rođenja Božjega Sina. Božić je zapravo svojevrsna eksplozija svega najuzvišenijeg, i ljudskog i Božjeg. Božić je, pre svega, neprekidna erupcija večnog u našem ograničenom svetu; Božić je tako velika svetkovina dinamike Božje ljubavi i mogućnosti celovitog ljudskog napretka. Dok je, naime, čovekov pad u slabost greha u zemaljskom raju proizveo smrt – naše starenje, bolesti i nemoći, potoke i reke društvenih iskvarenosti i sebičnosti u našim odnosima ili, opšte posmatrano, individualizam i mržnju ‒ događaj ovaploćenja Božjega Sina rodio je novi svet, svet obnove i napretka, svet zajedništva i solidarnosti… Blagdani Božića su zato neopisivo delotvorni lek za ljudsku slabost: oni su neponovljiva preventiva od mogućih katastrofa ljudskog roda!

Božić je, dakle, događaj koji jedinstveno otvara vrata razvoja svekolikom napretku. On otvara perspektive i onog ljudskog i onog Božjeg. Jevanđelista Luka na više mesta ističe kako je ovaploćeni Sin Božji, dakle dete Isus iz Nazareta, napredovao (Lk 2, 52). Napredovao je ne samo uzrastajući, što je po sebi sastavni deo stvorenog sveta. Danas – nažalost – ni to nije uvek tako. U naše vreme, vreme tolikih kontraceptivnih sredstava i abortusa, surogat-majčinstva, droge i eutanazije, čak ni prirodni rast i napredak nisu ljudima više logična posledica stvorenog. Naprotiv, čovečanstvo danas smatra da je slobodno onda kada nasilno prekida život, kada onemogućava rast, napredovanje i prirodni organski razvoj. Nije, dakle, ništa neobično kada umesto širenja razvoja imamo ekološke katastrofe, umesto zdravlja ‒ bolesti zavisnosti, umesto duhovne i moralne zrelosti ili svetosti ‒ pošast korupcije, sebičnosti i urušavanja harmonije porodičnog života.

Među tim umoženim otrovima savremenog sveta teško otkrivamo celoviti sjaj božićnog blagdana!

Božić je, još više, neoborivi obrazac rasta u mudrosti. Sam po sebi, Božić nas smešta u sámo središte pedagoških veština. Isusovo začeće i rođenje događaju se u tišini, u prirodi, u sabranosti, u intimnosti, u porodici, u susretanju, u otvaranju neba, u pevanju anđela, u dolasku mudraca, u intenzivnoj kontemplaciji Neba i Zemlje. Novorođeni zaista postaje središte i Neba i Zemlje. I to dete raste u iskustvu dostojanstva, odgovornosti i dijaloga sa svim i sa svima.

Njemu neće biti teško da otkriva nesagledivu veličinu i harmoniju svemira, neće mu biti teško da se s najvećom čežnjom napaja mudrošću svoga naroda (Јевреја – В.Ј.), sabiranom tolikih stoleća (од стварања света до Исуса Христа, записаном у Старом завету – В.Ј.), i da od prvog trenutka svog zemaljskog života iskusi najslađi melem autentičnih odnosa: odnosa između Njega i roditelja, odnosa između siromašnih pastira i bogatih kraljeva, melem stvaralačkih odnosa između Boga i ljudi, Neba i Zemlje, anđela i svih drugih stvorenih bića. Ti čisti odnosi, te nezamenjive relacije omogućiće da to ljudsko čedo na najdublji način i na praktičnoj ravni jeste jedno s Božjim Sinom. Zato samo u Njemu postoji čista slivenost Boga i čoveka, upravo ona koje predstavlja najdublju čežnju svakog ljudskoga bića, pa i svih nas danas.

Ali Božić je pre svega i iznad svega najnevidljivija, ali ipak najopipljivija stvarnost milosti! On označava onaj život u kojem se najsnažnije mogu iskusiti ljubav, sinovska izabranost, neponovljivost, jedinstvenost i posebnost.

Braćo i sestre: božićni dani pripovedaju, dakle, o našoj izvornosti, posebnosti, nezamenljivosti. A ona tako posebna zvezda, koja je mudrace dovela do pećine, govori zapravo i o našoj zvezdi, o našoj neponovljivosti, o našem pozivu da pomažemo i savetujemo druge. To, naime, u nama čini čisti, besplatni i bezuslovni dar Božje ljubavi prema drugim ljudima. Taj dar neuništivog prijateljstva prema svakome, u svakom od nas ponaosob stvara poseban sjaj, lepotu – „SLAVU“, kako kaže Sveto pismo. Lepota dolazi isključivo iz unutrašnjosti i plod je zavoljenosti! Zato mi, koji smo danas – u vreme idolatrije zemaljske i spoljašnje lepote – izgubili osećaj za unutrašnju lepotu, harmoniju i radost, stvaramo tolike centre estetske hirurgije, i na taj način samo uvećavamo razlike između siromašnih i bogatih, zalivamo seme gorke zavisti i stvaramo svet PRIVIDA.

Uzrastati, naime, u milosti – to znači u sebi otkrivati privlačnost za sve što je dobro, pošteno, lepo i obeleženo večnošću. Znači otkrivati u sebi snagu za sve veću prisnost sa tim uzvišenim ciljevima i smislom života. Blagodat omogućuje oboženje nas samih i celokupnog svemira. Tako Bog već sada postaje sve više i više „sve u svemu“.

Predraga braćo i sestre!

Božićni blagdani nose, dakle, u sebi samim najveću i najslađu težnju za svestranim pozitivnim ali održivim razvojem, oni nose u sebi najveću stvaralačku čežnju i snagu za ostvarenje, i bude u nama svest da bez zrelosti, odnosno svetosti, ne možemo srećni biti.

Ove činjenice i nama danas govore da čovečanstvo mora na prvo mesto da stavi ne stvari nego čoveka kao ličnost; one upućuju na pedagoško nekoristoljubivo raspoloženje; na unutrašnju harmoniju – a ne na spoljašnju dopadljivost; na blagodat i milost – a ne na aktivizam; na dar – a ne na novac!

Čestitajući svima Vama, predraga moja braćo i sestre i prijatelji u Gospodu (не каже као Хрвати „у Господину“ него као православни Срби „у Господу“ – В.Ј.), nastupajuću radost božićnih i novogodišnjih blagdana, od srca Vam želim da napredujete. Da napredujete autentično i skladno. Želim da Vas ovi dani obogate mudrošću i milošću, da, poduprti tim duhovnim snagama, možete srećno napredovati.

Zato: neka Vam je srećan i blagoslovljen Božić, neka Vam je radosna i blagoslovljena godina 2020!

Da, mir Božji sa svima Vama!

Hristos se rodi – Vaistinu se rodi!

U tom duhu Vas radosno blagosiljam u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.

+ Stanislav Hočevar, nadbiskup








Božićna poruka 
dr. Ivana Penzeša, 
subotičkog biskupa


Obasjani slavom Isusova rođenja
Kršćanska braćo i sestre!

U Svetom pismu čitamo o Isusovu rođenju u Betlehemu (Витлејему – В.Ј.). Ono se dogodilo za vrijeme rimskog cara Augusta, u vrijeme kad je on naredio da se izvrši popis stanovništva. Budući da je Josip (а бискупов надлежни надбискуп београдски Хочевар пише „Јосиф“ као православни Срби – В.Ј.) bio iz loze Davidove i potjecao iz Betlehema, morao se onamo zaputiti s trudnom ženom Marijom. Također čitamo kako nije bilo lako naći mjesta u svratištima (хотелима – В.Ј.), pa su Josip i Marija sklonište našli u jednoj štali. Činjenica da se Isus rodio u štali, mjestu gdje se drže životinje, veoma je znakovita. Upravo tu anđeo naviješta veliku radost, govoreći da se nije potrebno bojati, jer se rodio Spasitelj. On se nije rodio u svratištu, gdje bi za njega unaprijed bila rezervirana soba i sve pripravljeno, nego ondje gdje mu nije mjesto, u štali okružen životinjama, ali i slavljeničkom pjesmom anđela. Noć Isusova rođenja nije blažena, sveta i nježna, jer je romantično, idilično i uspješno pripravljena, nego jer se Bog dokazuje solidarnim s ljudima u onomu što je kaotično i neuspjelo, dramatično i mučeničko, čudno i upitno. Bog je uložio svoju sreću i isprepleo ju s našom slobodom, kako bi postao Emanuel, Bog s nama, naš Bog.

Božićem, svojim rođenjem, Bog ljudskom biću izravno pokazuje da je moguće drugačije, da se u životu može uspjeti. On daje novi model života postavši sam čovjekom u liku Isusa Krista. Njegovo rođenje ne razlikuje se od bilo kojeg drugog ljudskog rođenja.
(Разликује се у томе што је Исус рођен без порођајних болова Марије и тако да јој није повредио девичњак, девственост, и она је остала девица до краја живота, приснодјева, увек и заувек дјева, девица – В.Ј.) Isus na svijet dolazi kao bespomoćno dijete, ovisan o roditeljskoj brizi. Njegov krhki život već od početka izložen je opasnostima koje vrebaju iz okoline i preko samovolje moćnika. Kasnije se morao sukobiti i sa svojim roditeljima (Откуд вам то? То не постоји у Новом завету – В.Ј.), pronaći prijatelje i suputnike, koji mu baš nisu u svemu izlazili u susret. (Углавном јесу Му излазили у сусрет и поштовали га – В.Ј.) Morao se brinuti o svojoj budućnosti, pronaći svoj životni poziv i konfrontirati se s tadašnjim religijskim i političkim previranjima. Znamo da sve to baš i nije išlo mirno.

Isusovo rođenje ispreplelo se tako i s našim životom i našom slobodom. Mir koji nam on daruje nije tek sentimentalno raspoloženje, već odluka da na svom životnom putu budemo uz Boga, a to je onaj put kojim je i Isus prošao.

Isusovim rođenjem Bog je k nama došao u liku malog djeteta, a danas dolazi utjeloviti se i rasti u našim životima. Dopustimo mu da se rodi u našim srcima, kako bi sve što je u nama tamno postalo svijetlo, što je prljavo postalo čisto, što je hladno bilo zagrijano nesebičnom ljubavlju. Bog se želi roditi u nama i za nas, da nas oslobodi od tamnice unutarnjih neurednosti, uvjetovanja i rastrganosti, kako bi nas u cijelosti obasjala slava Isusova rođenja. Poslušajmo ohrabrujuću poruku anđela: »Ne bojte se!« Dajmo zdušno slavu Bogu kako bismo s anđelima mogli svi zajedno pjevati: »Slava Bogu na visini, a na zemlji mir ljudima dobre volje.«
(правилније је „..међу људима добра воља“ јер је дат мир свим људима а не само људима добре воље – В.Ј.)

Ovim mislima svima želim sretan Božić i blagoslovljenu Novu godinu!

+Ivan, biskup





VIJESTI



Božićna čestitka 
zrenjaninskog biskupa Nemeta

Draga braćo i sestre u Kristu, (Христу – В.Ј.)

pre nekoliko dana papa Franjo posetio je Greccio, malo selo u središnjoj Italiji, gde je sveti Franjo napravio prve betlehemske jaslice (вертеп се зову – В.Ј.). Ovaj veliki svetac 1223. godine hteo je u toj špilji iskusiti tajnu Isusova rođenja, to da je Sin Božji uzeo ljudsko telo i došao k nama u štali.

Ovo delo svetog Franje počelo se odavde širiti polako ali sigurno s takvim zamahom da je pravljenje Betlehemskih jasli danas poznato širom sveta.

Tokom posete seocetu Greccio-u, papa Franjo potpisao je pismo pod naslovom Admirabilis Signum – Čudesni znak, u kojem govori o praksi, značaju i važnosti postavljanja Betlehemskih jasli. Dok čitam to pismo, ponovno mi se bude sećanja iz detinjstva.

Pomislimo samo na naše detinjstvo! Svako na svoje. Sećam se da je za mene jedan od najvažnijih događaja božićnih blagdana bilo upravo vreme provedeno ispred Betlehemskih jaslica. U našoj crkvi je bila napravljena špilja s predivnom pozadinom, a u špilji jaslice, gde je mali Isus ležao na slami. Mi, deca, divili smo se Betlehemskom selu koje je bilo izgrađeno na padini, uz mali potok koji je tekao niz brdo, ali još više detetu u pećini i životinjama pokraj njega. I, naravno, anđelima koji su slavili Boga na nebesima, okruženi blistavim zvezdama u mračnoj noći, i naveštali mir ljudima na zemlji.

I kad postane odrasla osoba, u čoveku i dalje ostaje divljenje, znatiželja i gotovo detinjasta želja da vidi betlehemske jaslice u našim crkvama. Mnogo je načina da se onde stoji: šutljivo, jednostavno u tišini, puštajući da se naše oči, posebno naše duhovne oči, ispune ovim prizorom. I, ako nam se misli počnu razbuđivati, shvatiti ćemo ispred koje velike tajne stojimo: veliki i nevidljivi Bog, veći od svega što možemo zamisliti, pojavio se među nama kao malo dete. Zavisio je o brizi svojih roditelja, predao im se, prihvatio je naš život, ljudski život.

Rođenje Isusa u Betlehemu znak je i svedočanstvo neizmerne ljubavi Božje. Hteo nam je kroz Isusa, na ljudski način, ljudskim rečima i delima, pokazati kakav je On uistinu, koliko je veliko njegovo milosrđe i ljubav prema nama.

Oko Betlehemskih jasala stoji čitav stvoreni svet. Tu je pored jasala Isusova majka Marija. Kći naroda koja je verovala anđelu Gabrijelu (Гаврилу – В.Ј.). Teško da postoji lepša slika ili prizor nego videti majku sa svojim novorođenim detetom. (Ето тако о томе говори бискуп који је безбрачан, али кроз Христа, и безбрачни католички бискупи, свештеници, калуђери и калуђерице (часне сестре), и безбрачни православни епископи, монаси и монахиње сагледавају Свету Тајну брака и породичне односе – В.Ј.). Josip, Marijin zaručnik, stoji tamo i divi im se, spreman da ih zaštititi i podrži ih pažljivom ljubavlju.

Pastiri: prezreni od ljudi, predstavnici siromašnih, koje Bog posebno voli, jer je po anđelima samo njih pozvao da prvi vide dete Isusa. Bilo je tu i životinja koje su svojim telesima održavale toplotu štalice i tako slavile rođenog Spasitelja. Predivno zvezdano nebo… Sve i svi su gledali Isusa s divljenjem i zahvalnošću.

Neka nam svima Gospodin (Господ – В.Ј.) podari da u ovo božićno vreme doživimo Njegovu “neizrecivu ljubav”! Neka nas njegova nežnost preplavi!

Ovim mislima, želim svima Vama sretan Božić i sretnu Novu godinu!

+ Dr. Ladislav Nemet SVD
Zrenjaninski biskup
24 prosinca 2019





Naslovna » Dokumenti »Aktualnosti » Božićna poruka nadbiskupa zagrebačkoga kardinala Josipa Bozanića

Božićna poruka 
nadbiskupa zagrebačkoga
kardinala Josipa Bozanića



20.12.2019.

»Što god vam rekne, učinite!«
(Речи Пресвете Богородице из Светога писма, да све што Господ Исус Христос каже, учинимо – В.Ј.)
Susret hrvatske katoličke mladeži
(младих, омладине – В.Ј.) – Zagreb 2020.

Draga braćo i sestre!

1. Ovih božićnih dana otvarate vrata svojih domova da biste sa svojim župnicima
(паросима, парохијским свештеницма – В.Ј.) i župnim suradnicima (помоћницима свештеника и црквењацима који су као секретари свештеника и парохијске цркве, можда и појци, чтеци... – В.Ј.) podijelili zajedništvo vjere i Božje ljubavi koja u našu svakidašnjicu unosi blagoslov, vraća radost i jača nadu, darujući svjetlo i snagu Duha Svetoga za životne teškoće. Pridružujem se tomu pohodu (као духовни хришћански крсташки поход – В.Ј.) i zajedništvu pozdravom: Mir kući vašoj i svima koji prebivaju u njoj!

Ni jedan dom nije isključen, ma kako bio skroman; ni jedan čovjek nije nevažan, bez obzira kroz kakve kušnje prolazio. Iz toga blagoslova nisu isključeni ni oni koji osjećaju samoću i napuštenost, nesigurnost i tjeskobu. Štoviše, molitvom Crkve i kršćanskom ljubavlju Božja milost prihvaćanja i radosti postaje vidljivijom. Bog se utjelovio radi svake žene i svakoga muškarca, uzevši ljudsku narav
(природу – В.Ј.). U Bogu je svaka naša radost i trpljenje. Ne postoji način da nam Bog bude bliži od onoga što je za nas učinio Isus, utjelovljeni (отелотворени, очовечени, оваплоћени, узео плот тј. тело, инкарнирани – В.Ј.) Božji Sin.

U tom duhu pišem ovu poruku te vam zahvaljujem na spremnosti da je pročitate i razmotrite nekoliko misli s kojima vam dolazim u ozračju slavlja Rođenja našega Gospodina. (Господа – В.Ј.)

Trostruko Božje očitovanje
(приказивање, манифестација, откривење – В.Ј.)

2. Otajstvo Božića obuhvaća sav stvoreni svijet: ljude, životinje, prirodu, svemir. Ipak, biblijski navještaj raščlanjen je na nekoliko središnjih očitovanja koja znače ispunjenje proroštva i čežnje onih koji su iščekivali Spasitelja.

U
božićnom vremenu liturgija (грчка реч као код нас православних, мада католици чешће користе реч „миса“ – В.Ј.) pjeva o trostrukom Božjem očitovanju. Spominje poklonstvo mudraca, to jest očitovanje ljudima koji ne pripadaju izabranomu narodu, jer Isus je »svjetlo na prosvjetljenje naroda« (за све народе а не само за Јевреје – В.Ј.). Očitovanje Ljubljenoga Sina u krštenju na Jordanu, osobito kao znak onima koji su upoznali Zavjet dan ocima. Nadalje, očitovanje na svadbi u Kani Galilejskoj, gdje je Isus objavio svoje prvo znamenje, čudesno djelo pretvaranja vode u vino. To je očitovanje usmjereno prema zajednici Crkve.

U ovoj se poruci želim zadržati upravo na Isusovu znaku i ljepoti objave koju nam Isus daruje na svadbi u Kani Galilejskoj. Na to se osjećam potaknut zbog toga što su naši mladi vjernici za Susret hrvatske katoličke mladeži, koji ćemo proslaviti u Zagrebu 9. i 10. svibnja
(маја – В.Ј.) 2020. godine, kao geslo izabrali riječi Blažene Djevice Marije što ih je izgovorila upravo tom prigodom u Kani: »Što god vam rekne, učinite (Iv 2, 5). (Јеванђење по Ивану тј. по Јовану – В.Ј.) To su Marijine posljednje riječi koje su nam ostale zapisane u Evanđeljima, te ih gledamo kao dragocjenu baštinu i poticaj za naš kršćanski život.

Bog se združuje s radošću ljudi

3. Isusov dolazak na svijet na najdublji i najljepši način objavljuje Božju ljubav prema ljudima i prema svemu svijetu što ga je stvorio. U Kani se objavljuje kao Zaručnik Božjega naroda u Novom savezu ljubavi.
(Новом завету, Светом Јеванђељу, Исус као глава и заручник, муж, невесте Цркве – В.Ј.) Kršćanski (Хришћански – В.Ј.) je život, kako kaže papa Franjo, »odgovor na tu ljubav, poput povijesti (историје – В.Ј.) dvoje zaljubljenih«. »Bog i čovjek se susreću, traže se, nalaze se, slave se i vole… Sve ostalo posljedica je toga odnosa. Crkva je Isusova obitelj (породица – В.Ј.) u koju se unosi njegova ljubav, a to je ona ljubav koju Crkva čuva i želi darivati svima. Voda je neophodna za život, ali vino (симбол љубави и радости – В.Ј.) izražava puninu gozbe i radost slavlja« (Opća audijencija, 8. lipnja 2016.). (Papina kateheza (катихеза, веронаука, верско подучавање, поука – В.Ј.) na općoj (општој, јавној, свеколикој – В.Ј.) audijenciji u srijedu, 8. lipnja 2016.

Primjećujemo da znamenje u Kani sjedinjuje puno važnih ljudskih sastavnica, među kojima su svakako najvažnije: Božja prisutnost, obiteljsko (породично
– В.Ј.) svadbeno zajedništvo, nepredvidive životne teškoće, poslušnost Bogu, zauzetost za bližnje, punina života. Gospodin je u Kani očitovao svoju slavu po kojoj su učenici povjerovali.

Svadba je slavlje ljubavi i nade. Zaručnici se prihvaćaju i obvezuju na uzajamno darivanje za budućnost u skladu s onim što im Bog povjerava. Isusova prisutnost na toj svadbi pokazuje Boga koji se združuje s radošću ljudi, ne samo s duhovnom radošću, nego sa svime što određuje slavlje. Znakovi toga su voda i vino, jedno nužno za život, a drugo simbol radosti i novosti koju Bog omogućuje u našem životu, ne samo za nas, nego i za naše bližnje.

S Kristom sve započinje iznova

4. Mladi vjernici, pripremajući Susret hrvatske katoličke mladeži, prepoznali su snagu i ljepotu toga znamenja
(и свечаности – В.Ј.) i polazeći od njega razmatraju svoj život, traže Kristovu novost i svjedoče svoju privučenost Kristom (Христом – В.Ј.), s kojim žele živjeti radost u zajedništvu s drugima. Posebno su prepoznali Marijinu blizinu, njezinu velikodušnost i pozornost (пажњу – В.Ј.), njezin šapat Isusu o potrebi koja bi mogla dovesti u pitanje radost zajedništva. Time se očituje majčinska osjetljivost, njezino zauzimanje i posredovanje. (У случају у Кани Галилејској, описаној у Јеванђељима, када Пресвета Богородица моли Исуса да учини чудо и Он је најпре одбија а затим је послуша, крије се библијска тајна зашто ми православни и католици се молимо Пресветој Богородици да нам посредује и умоли свог Сина да нам се смилује и услиши наше молитве, јер преко ње Господ се брже смилује на нас, јер нисмо увек достојни да се молимо Њему директно. Протестанти наводе ово Исусово, најпре, одбијање Маријиног мољења, тврдећи да Он није марио за своју Мајку, и изврћу и погрешно тумаче и друге делове Новога завета и не поштују Богородицу уопште, што ми сматрамо за јерес, погрешно верско учење, јер Богородица је најсветија од свих људи и свих Светитеља и Светих пророка старозаветних, јер и Сам Бог Отац је хтео да баш она зачне од Светог Духа и роди Божијег Сина и Спаситеља Исуса Христа. Стога је умањивање њеној значаја и Светости јерес протестаната. – В.Ј.) Mladi svjedoče i vjerničku sigurnost u Isusovo poslanje koje donosi utjehu.

Presveta Bogorodica Marija uči nas vjerovati, od početne do zrele vjere, te nadati se u poslušnosti Božjoj riječi i njegovu planu s nama. Marijina sigurnost i posvemašnja raspoloživost za Kristovu novost vodi do preobrazbe praznine u puninu
(ко пати од празнине у души, депресије, туге, очајања, наћи ће лек, излечење, излаз, радост и смисао у Христу, Богородици и Хришћанству – В.Ј.), ravnodušnosti u ushićenje, uobičajenosti u neočekivano vjerničko iskustvo koje ne prestaje.

Marija svakomu od nas govori: Što god vam rekne, učinite! i time nam daruje duhovni put kojim smo pozvani ići u svom životu u vjeri: prihvatiti Gospodina u svoj život; slušati njegovu Riječ; ugraditi je u skladan odnos vjere i života.

Naši nas mladi pozivaju da i otajstvo
(Свету Тајну, мистерију, мистичну духовну тајну, смисао и истину – В.Ј.) Božića živimo u tom svjetlu. Već u betlehemskoj (витлејемској – В.Ј.) noći vidimo da život bez prihvaćanja Krista ostaje u tami, praznini i hladnoći, u tjeskobi i sebičnosti koja vodi u nasilje. Kristova prisutnost privlači i rasvjetljuje (просветљује, просвећује, обасјава – В.Ј.), vodi ljude jedne prema drugima, preobražava srca. S Kristom sve započinje iznova, dobiva smisao, a siromaštvo, odbačenost i razni oblici trpljenja postaju novim prilikama u kojima je djelotvorna Isusova riječ: »Što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste« (Mt 25, 40).

Otvorite svoje domove i prihvatite mlade

5. Braćo i sestre, vjernici Zagrebačke nadbiskupije, pozivam vas da u jeku pripreme Susreta hrvatske katoličke mladeži budete zauzeti dionici toga lijepoga i važnoga događaja kojemu smo mi kao Crkva zagrebačka domaćini. Doći će nam mladi iz svih hrvatskih nadbiskupija i biskupija, iz Bosne i Hercegovine te drugih zemalja Europe i svijeta. A dok se ovih mjeseci mladi vjernici diljem naše Nadbiskupije pripremaju posebnim programima, oni u to uključuju i sve ostale vjernike.

Upućeni smo jedni na druge
napose (нарочито – В.Ј.) molitvom. Stoga vas pozivam da u svojim obiteljima, u župnim zajednicama i raznim vjerničkim skupinama (групама, заједницама, удружењима, братствима и сестринствима – В.Ј.) molite za mlade, za Susret hrvatske katoličke mladeži i za plodove toga Susreta. Molitva je za nas kršćane ne samo preduvjet (предуслов – В.Ј.) naših (добрих – В.Ј.) djela, nego u sebi već sadrži (добре – В.Ј.) plodove.

Osim toga, s posebnom vas gorljivošću pozivam da otvorite svoje domove i prihvatite mlade koji će tom prigodom doći u našu Nadbiskupiju. Razna nam prijašnja organizacijska iskustva govore da je najljepše kad su mladi smješteni po obiteljima. Time se očituje puno više od davanja smještaja. Susreti u obitelji, premda bili i kratki, omogućuju upoznavanje, zajedništvo, ostavljaju tragove koji se nerijetko pretvore u nove životne putove. Time se i župne zajednice u kojima su mladi primljeni obnavljaju i učvršćuju; zaživi posebnost povezivanja s ostalim mjesnim Crkvama i vjernicima.

Za daljnje obavijesti o mogućnostima i potrebama uključivanja u organizaciju Susreta hrvatske katoličke mladeži obratite se svomu župniku, župnomu vikaru
(као парохијски П.Р., можда свештеник који је архијерејски (епископски) намесник, или викарни епископ, викарни бискуп – В.Ј.), župnim suradnicima, a sve novosti pratite na mrežnim stranicama (интернет сајтовима – В.Ј.) Zagrebačke nadbiskupije.

Živimo pogleda uprta u Dijete i mlade

6. Dragi vjernici, raduje me da ovaj Božić živimo pogleda uprta u Božji dar Djeteta i u našu katoličku mladež koja pokazuje ugrađenost u život naše Crkve. To nam je poticaj
(подстицај, подстрек – В.Ј.) da budemo zahvalni za svoju vjeru i za svoje bližnje; da prepoznajemo razne darove po kojima nam Gospodin vraća radost življenja; da čuvamo dragocjenost braka i obitelji, kao i svjedočku postojanost vjerničkih zajednica; da se zalažemo za vrjednote kršćanske kulture; da se zauzimamo za napredak domovine (Хрватске – В.Ј.) i služimo ljudima u potrebi.

Želeći čestit Božić u vašim srcima i obiteljima, molim za sve vas blagoslov u novoj 2020. godini! U molitve uključujem sve koji su daleko od svojih domova. Bog koji je postao čovjekom i one koji su bili daleko doveo je blizu. U toj blizini otvorimo svoja srca Utjelovljenoj riječi
(Исусу Христу – В.Ј.), dok nam Bogorodica ponavlja: Što god vam rekne, učinite!

Obilje božićne radosti i mira želi vam
Kardinal Josip Bozanić, nadbiskup zagrebački

U Zagrebu o Božiću 2019. godine.




Хвала на читању
и очекујем ваше комантаре...

Погледајте и ове моје повезане текстове:

Божићна посланица
Српске Православне Цркве
2019./20. са коментарима:
За одбрану хришћанскога
брака и породице

Божићна порука
митрополита Амфилохија
2019/20. са коментарима:
"У сред зиме кад му време није"
Почетак буне против зулумћара Мила
и његових дахија. Православни србски
устанак и хришћанска духовна "револуција".
Достојна одбрана Српске Православне Цркве
и њеног народа у Црној Гори.

Божићна посланица
2019/20. владике Артемија
и хороепископа Епархије рашко-
призренске  У  Е Г З И Л У
са коментарима

Божићна посланица
владика Акакија и Нектарија
Српске Истински Православне  Цркве
(СИПЦ) 2019/20. са коментарима


Погледајте и ове
видео снимке где говорим:

Bozicne poslanice
i poruke mit.Amfilohija,
vladike Artemija, zilot.vladike
Akakija i katolika 2019/20.

Bozicna poslanica
Srpske Pravoslavne Crkve
i poruka katolickog hrvatskog
kardinala 2019/20.


Владимир Јанковић
12. јануар 2020. године после Христа

Православна србска заједница
(верско братство и сестринство)

Погледајте и друге моје текстове на разне
теме са гледишта Православља на овом блогу:

Позивам вас у истоимену Фејсбук групу:

и групу на Вконтакте:
које сам основао 2012. године и водим их до сад.



Погледајте и моје разне видео снимке 
на доња три канала и молим да ми их запратите
моје говорење на разне теме са православног
 гледишта, религија, идеологије, политика,
 србство, економија, зарађивање, љубав,
 уметност..., моје музичке и хумористичке 
монтаже, мој плес, итд.:
Vladimir Jankovic Serbia
Vlada-J.-SerbiaEurope
Владимир Янкович
















Моји контакти:

Фејсбук (Facebook): 
Владимир Јанковић Влада (Vladimir Jankovic)

Твитер (Twitter): 
Vladimir Jankovic
@VladimirJanSrb

Вконтакте (Vkontakte):
Владимир Янкович

Елицы (Elitsy): 
Владимир Янкович



No comments:

Post a Comment